I Boligdok kan forsikringsselskabet styre hvilke typer af bestillinger de tager imod. Dette styres fra administrationsportalen under Admin-menuen.
Rekvirentsystemerne har adgang til disse informationer gennem api-metoderne /api/maegler/forsikringsselskaber og /api/maegler/pakker.
Bygningssagkyndige har adgang til informationer om produkter og koncepter gennem api-metoden. Bygningssagkyndige ser kun informationer for de selskaber, som de er leverandører til.
Forsikringsudbyder kan vedligeholder pakker og koncepter. Se beskrivelsen her
Herunder beskrives de centrale begreber i opbygningen.
Følgende pakketyper er tilgængelige:
Pakketype | Beskrivelse |
---|---|
rapportpakke | Benyttes til at repræsentere udbuddet af tekniske rapporter og lignende indenfor huseftersynsordningen, der leveres gennem bygningssagkyndige. Rapportpakken er karateriseret ved udbudte produkter og koncepter. Disse forklares nedenfor. |
forsikringstilbudspakke | Vælges, hvis selskabet udarbejder forsikringstilbud på baggrund af fremmede rapporter / eksisterende rapportsæt |
lejlighedspakke | Benyttes, hvis selskabet udbyder særlige produkter til ejerlejligheder |
erhvervspakke | Benyttes til selskab, der tager imod bestilling af besigtigelsesprodukter udenfor huseftersynsordningen. Erhvervspakken svarer til rapportpakken, bare for erhverv. Der er dog ikke tilknyttet koncepter. |
portalforsikringstilbudpakke | Benyttes af selskabet til at styre om man ønsker at være udstillet på boligdok.nu |
For rapportpakken kan selskabet administrere hvilke produkter, der kan bestilles. De tilgængelige produkter er listet her. Hvis der ønskes nye produkter, skal det ske efter aftale med Boligdok.
Normalt udbyder selskaberne rapportpakker således at de relevante rapporter kan købes i sæt med prisfordele eller tillægsydelser. Typisk ses mulighed for køb af rapportsæt med og uden gratis fornyelse/revision. Disse pakketeringer kaldes i Boligdok for koncepter. Generelt siger erfaringen at de forskellige selskaber pakketerer nogenlunde ens, men dog med forskellige navne. I Boligdok er derfor defineret en række standard koncepttyper, der afspejler markedet, og som selskabet kan beskrive med deres markedsbetegnelse og tilhørende beskrivelse. Derved gør Boligdok det muligt at forbinde bestillingsmulighederne med de aktuelle begreber i selskabets egen prisliste.
Følgende koncepttyper er tilgængelige:
Koncepttype | Beskrivelse |
---|---|
BASIS | Omfatter pakketering af standardrapporterne uden tillægsydelser |
UDVIDET | Omfatter pakketering af standardrapporterne med tillægsydelser |
UDVIDET2 | Koncepttype der kan anvendes af selskabet efter aftale med samarbejdspartnerne |
UDVIDETPLUS | Omfatter også pakketering af standardrapporterne med tillægsydelser, hvor der er endnu et niveau over UDVIDET |
INTET | Bruges til løssalg, dvs. hvor der købes enkeltprodukter |
Selskabet kan for de relevante koncepter definere:
Ved bestilling kan det valgte koncept medsendes i rapportbestillingen ved brug af feltet konceptType i bestillingsobjektet.
Medsendelse af koncept mindsker risikoen for misforståelse mellem bestiller og den bygningssagkyndige, så der ikke er tvivl om, hvad der er bestilt.
Hvis der er behov for yderligere koncepter tilføjes disse i samarbejde med Boligdok.
Det er muligt for selskabet at angive en url til gældende prisliste. Derved får mæglersystemet mulighed for at udstille selskabets prisliste på en struktureret måde, hvor selskabet har kontrol over det til enhver tid gældende link.
For selskaber, der har eksklusive aftaler med bestemte kæder, er det muligt at angive en liste af tilladte mail-domæner. Ved bestilling til selskabet kontrolleres om rekvirentens e-mail er i mængden af tilladte domæner. ellers afvises bestillingen. Derved sikres gennemsigtighed for bestillersystemerne i forhold til hvilke selskaber, der er tilgængelige, og selskabet sikrer sig mod uønskede bestillinger.
Bestilling med brug af koncept forventes fuldt tilgængeligt fra januar 2024.
Før introduktionen af koncepter er udvidet-produkterne, som f.eks. UdvidetTilstandsRapport, anvendt i bestillingen for at angive, at der er tale om en bestilling på udvidet koncept. Dette har en del begrænsninger, hvorfor koncepterne er indført. Når konceptet angives, skal udvidet-produkterne ikke længere bruges, og hvis de bruges, vil konceptet være bestemmende.
Af hensyn til bagudkompatibilitet vil subType i produktobjektet blive bevaret i bestillingsoplysningerne ved hentning af disse, men der er tilføjet et konceptType-objekt, der indeholder disse informationer: