Mæglersystem

Produkter

Nedenfor er beskrevet de tilgængelige produkter i API'et. De alment anvendte er markeret med fed skrift.

Produktnavn Beskrivelse
AutomatMaerke Energimærke uden bygningsgennemgang. Kan udstedes for nyere ejendomme, der opfylder visse betingelser
Besigtigelsesrapport Bygningsbesigtigelse for erhvervsejendomme, dvs. ejendomme der ikke hører under Huseftersynsordningen. Disse skal bestilles til selskabet ERHVERVBYGGETEKNISK
DigitalTilstandsrapport Et digitalt tillægsprodukt til tilstandsrapport. Er ikke et entydingt produkt, men afhænger af hvem der bestilles hos.
Elinstallationsrapport El-installationsbesigtigelse for erhvervsejendom, dvs. ejendomme der ikke hører under Huseftersynsordningen. Disse skal bestilles til selskabet ERHVERVBYGGETEKNISK
Eltjek Elinstallationsrapport
EltjekFaellesdel Elinstallationsrapport for fællesdel ved ejerlejligheder
EltjekKladde Førsyn for elinstallationsrapport
EnergiMaerke Energimærke. Kan også være stort energimærke ved erhvervsejendom, hvis det bestilles til selskabet ERHVERVBYGGETEKNISK
Energimaerketjek Energimærketjek, et produkt udbudt af Domutech
Klimatjek Klimatjek, et produkt udbudt af Domutech
KreditBasis3Mdr 3 måneders kredit på betaling af rapporter.
LoerdagBesigtigelse Lørdagsbesigtigelse. Tillægsprodukt udbudt af visse selskaber, benyttes dog sjældent
NoegleAfhentning Nøgleafhentning hos ejendomsmægler. Normal tillægsydelse
OpmaalingBruttoareal Opmåling af bruttoareal. Bestilles sjældent, da det typisk ikke foretages af bygningssagkyndige. Bør kun anvendes efter aftale med selskabet
Plantegning Udarbejdelse af plantegning. Bestilles relativt sjældent, da det typisk ikke foretages af bygningssagkyndige, men fotograf
TilstandsRapport Tilstandsrapport
TilstandsRapportAllonge Tilstandsrapport revision. Allonge-betegnelsen har historisk oprindelse, idet dette var betegnelsen før 1. oktober 2020
TilstandsRapportFaellesdel Tilstandsrapport for fællesdel ved lejligheder. Anvendes sjældent, da det er underforstået ved bestilling af tilstandsrapport på lejlighed
TilstandsRapportKladde Førsyn for tilstandsrapport. Kan normalt kun bestilles sammen med TilstandsRapport eller UdvidetTilstandsRapport
UdvidetEltjek Elinstallationsrapport på udvidet pakke, dvs. typisk pakke med gratis kladde, fornyelse og lignende jævnfør selskabets prisliste
UdvidetTilstandsRapport Tilstandsrapport på udvidet pakke, dvs. typisk pakke med gratis kladde, fornyelse og lignende jævnfør selskabets prisliste
UdvidetTilstandsRapportAllonge Tilstandsrapportrevision på udvidet pakke. Benyttes normalt ikke. Benyt i stedet TilstandsRapportAllonge

En typisk bestilling vil indeholde tilstandsrapport, elinstallationsrapport og evt. energimærke.

Ejerskrifteforsikring skal ikke indgå i bestilling, da denne er implicit. Hvis der ønskes forsikringstilbud på eksisterende rapporter foretages alternativ tilbudsbestilling, se nedenfor under alternativ bestilling.

De tilgængelige produkter finder du her i API'et under model Bestilling -> produkter.

Pakker og produkter

Forsikringsudbyderne tilbyder normalt to pakker eller koncepter: basis og udvidet. Disse omfatter begge typisk grundprodukterne tilstandsrapport, elinstallationsrapport og optionelt energimærke/automatmærke til én samlet pris. Udvidet koncept vil indeholde tillægsydelser, som f.eks. mulighed for gratis fornyelse.

I Boligdok er pakke/koncept ikke eksplicit repræsenteret i bestillingsfunktionen. Der vælges implicit udvidet pakke ved at vælge de udvidede produkter, dvs. UdvidetTilstandsRapport og UdvidetEltjek. Basis/udvidet koncept kan have forskellige navne afhængig af forsikringsudbyder. Vi henviser her til deres prislister.

Eksplicit brug af koncepter er under implementering, og forventes fuldt klar til brug i januar 2024. Se her.

Bestillingsflow

Bruges eventsystemet springes trin 2 over.

  1. Bestillingen oprettes via POST​/api​/maegler​/bestilling.
  2. GET​/api​/maegler​/status kaldes for at finde de bestillinger, hvor der er sket en ændring. Dette kunne være, at der er modtaget et dokument fra byggesagkyndig.
  3. På bestillingen kan man under dokumenter finde de nye dokumenter på sagen. De nye dokumenter hentes via GET​/api​/maegler​/downloadFile​/{dokumentId}. De typiske dokumenttyper vil være AUTOMATMAERKE, EJERSKIFTEFORSIKRING_AFSLAG, EJERSKIFTEFORSIKRING_TILBUD, ELEFTERSYN, ENERGIMAERKE og TILSTANDSRAPPORT.
  4. Der skal kvitteres for hentning af dokument, ellers vil den dukke op igen når status kaldes igen. kvittering sker via PUT​/api​/maegler​/kvitter​/status

Alternativ bestilling (Ejerskifteforsikring på eksisterende rapporter)

Der kan bestilles alternativ bestillinger på 2 måder:

  1. I bestillingsrequestet udfyldes alternativeSelskaber med de ønskede forsikringsudbydere. Her skal man være ompærsom på, når man henter bestillinger via status kaldet. vil der være bestillinger, som der ikke er kendt i bestiller systemet. Disse bestillinger vil havde under sourceBestillingsId den oprindelige bestillingsId.
  2. Brug POST​/api​/maegler​/tilbud og uploade tilstands og eleftersyns rapporterne. Her er det som i (1) ikke brug for sourceBestillingsId da kaldet retunerer et bestillingsId.

Annullere bestilling

Hvis sælger fortryder, kan bestillingen annulleres ved at kalde DELETE​/api​/maegler​/bestilling​/{bestillingsId}, bestillingen kan ikke annulleres, hvis der er leveret et eller flere dokumenter. Bygningssagkyndige vil få en e-mail med advis om annulleringen, alternativ annullerings-event, hvis eventsystemet benyttes.

Fornyelse/genbestilling

Tilstands- og elinstallationsrapport kan fornyes. I Boligdok kaldes det genbestilling, og kan foretages ved POST/api/maegler/genbestilling.

Der kan kun foretagtes genbestilling på udvidede bestillinger, dvs. der skal være bestilt med enten et koncept der inkluderer fornyelse eller hhv. UdvidetTilstandsRapport og UdvidetEltjek. Hvis der ønskes genbestilling på basisrapporter skal disse foretages som en almindelig bestilling. Den vil altid blive fordelt til den oprindelige bygningssagkyndige, der vil vide at der er tale om en fornyelse af eksisterende rapport.

Revisioner

En revision på tilstandsrapport bestilles ved at afgive ny bestilling med produktet TilstandsRapportAllonge. Når den reviderede rapport leveres, vil forsikringsudbyder blive adviseret om, at der er nye dokumenter på sagen, og herefter udarbejde nye tilbud.

Det hænder at der leveres revisioner uden forudgående bestilling, f.eks. hvor sælger aftaler det direkte med bygningssagkyndige. I denne situation vil forsikringsudbyder også blive adviseret om, at der er nye dokumenter på sagen, og herefter udarbejde nye tilbud.